En reise i verdensarven

Norsk Industriarbeidermuseum (NIA) ble stiftet i 1983. NIA forvalter og formidler unik lokal vannkraft-, industri- og samfunnshistorie. Årlig tar de imot nesten 100.000 besøkende, fordelt på sine syv besøksarenaer, hver av dem med ulikt fokus og virkeområde.

Det strategiske arbeidet vårt har vært å både modernisere merkevaren, samle de forskjellige museene under én paraply samt nå ut til både nye og gamle kjenninger. Breakfast har jobbet ut en helhetlig visuell profil og samtidig jobbet for å nå ut til de forskjellige målgruppene basert på deres interessefelt.

Majestic Norway
Med fokus på hvor viktig ressurs naturen har vært (og fortsatt er) for Rjukan og Notodden, har naturens kraft vært en stor inspirasjon for utforming av symbolet; vann, fjell og lyset.
Omkranset av fjord, foss og fjell, var Rjukan, Tinn og Notodden et naturlig valg for de store satsningsområdene innenfor industrien. Naturen har bundet mennesker sammen, dannet grunnlag for industrielle nyvinninger og formet verden av i dag. Symbolet er direkte inspirert av dette, og er ment å både illustrere og fungere som en samlende kraft for samtlige av NIA sine virkeområder, samtidig som det gir et tydelig nikk til historien.

Oppbyggingen av symbolet
Det er utviklet et helt eget typesnitt for NIA. Det er laget en font som er tydelig forankret i historien til NIA. Hvert besøkssted formidler hver sin historie. Vi har latt oss inspirere av NIA sin egen samling, NIA sin typografiske historie. Naturens kraft danner grunnlaget for symbolets form og oppbygging, fontens karakter er skapt og unikt utviklet for NIA. Se eget case på fontdesignet her.

Èn merkevare. Utallige arrangementer.
Den visuelle profilen står ut og vekker oppmerksomhet, men har også rom til å la både besøkssted, samt aktuelle arrangementer fremheves. Her er målgruppene mange, interessene varierte og det å vekke lyst til å oppleve noe nytt alltid i fokus. Enten det er på plakater, printannonsering eller digital annonsering i en rekke flater.

Dette gjorde vi:
Logo
Visuell identitet
Merkevarestrategi
Typografi,
Tone of voice
Foto
Film
Digital og fysisk annonsering
Webdesign, brukeropplevelse, kartlegging av kundereise, innhold, webutvikling.