Ibsenbyen Skien – en ny profil i Ibsens ånd

I 2028 er det 200 år siden Skiens store sønn, Henrik Ibsen, ble født. Det skal selvfølgelig feires med brask og bram. Vi i Breakfast har fått bidra til festen, og har som en del av arbeidet utviklet en moderne visuell profil for Ibsenbyen Skien.

Bakgrunn og brief
I anledning det kommende Ibsen-jubileet, tok Skien kommune initiativ til et omfattende strategiarbeid som involverte kulturaktører, reiseliv, næringsliv, frivillighet og politikk. Resultatet ble “Strategi for Ibsen 2028” med ambisiøse mål om et storslått jubileum med opprusting av byen, arrangementer og aktiviteter som skal bidra til å løfte Skien og regionen fram mot – og forbi – jubileumsåret.

En del av arbeidet med å sette strategien ut i praksis ble lyst ut på anbud. Det anbudet er vi i Breakfast stolte av at vi vant. Første del av jobben var å lage ny profil som kunne bidra til å forsterke posisjonen til Skien som både nasjonal og internasjonal Ibsenby.

Et uttrykk som utfordrer og begeistrer

Vi ønsket å skape en profil i Ibsens ånd – som både utfordrer og begeistrer. Grunnideen springer ut av et avgjørende element som var med på å forme Ibsen, som påvirket oppveksten hans og inspirerte nysgjerrigheten. Vi valgte å ta utgangspunkt i vannveien.

Den viktige vannveien
Vannveien er årsaken til at Skien, lenge før byen ble by, var et vesentlig handelssentrum. Folk reiste til Skien med båt både fra kysten og fra innlandet gjennom Telemarkskanalen. Vannveien bandt fylket sammen geografisk, og var en dør ut i den store verden. Vannveien var derfor mye av årsaken til Skiens storhetstid og til Ibsenfamiliens levekår, både positivt og negativt sett. Vannveien ble heller ikke påvirket av bybrannene, som utslettet det meste av Ibsens Skien, og vannveien levere videre i dag, men i en mer moderne innpakning.

Moderne, men tidløs

I våre studier om og rundt vannveiene inn mot Skien på kartet, kunne man tydelig se abstrakte former som kunne tolkes som initialene HI – Henrik Ibsen. Dette ble utgangspunktet for det visuelle elementet i profilen: en abstrakt form som inviterer til tolkning. Rundt dette har vi utviklet en moderne visuell profil som står i spennende kontrast til en tidløs og klassisk logo.

Dette gjorde vi:
Logo
Visuell identitet
Merkevarestrategi
Typografi,
Kommunikasjonskonsept
Digital og fysisk annonsering
Destinasjonsutvikling
Webdesign, brukeropplevelse, kartlegging av kundereise, innhold, webutvikling.

Håndplukkede fonter
Henrik Ibsen hadde et oppmerksomt blikk på valget av skrifttyper og typografi i sine utgivelser. Han var tydelig på hvilke skrifttyper han likte, og Ibsens utgivelser er en typografisk studie verdt. Valg av font i logo og profil er derfor gjort med omhu og er særegne for hans ønskede uttrykk.

Andre jobber for: