En radiokanal med bare reklame

Bauer Media er en av Europas største kommersielle radiokringkastere og mediehus. Bare i Norge står de bak et hundretalls radiokanaler, podkaster og går stadig i bresjen for å nå ut til nye ører. Hver uke når de ut til mer enn 2,2 millioner mennesker. Lydkonsumet vokser stadig – og vår oppgave denne gangen var å fortelle medie- og annonsebransjen om alle fordelene ved å annonsere med lyd, og å putte lyd inn i mediemiksen.

Løsningen for det hele ble å vise styrken i hva produktet egentlig er. Derfor lanserte vi en helt ekte radiokanal – Radio Reklame. Her er det reklame døgnet rundt, hele tiden. En morsom idé, men spekket med nyttig innhold. Ja, for selv om ideen er morsom så er kanalen proppfull av nyttig, inspirerende og skikkelig bra innhold.

Målet er enkelt og greit å dele kunnskap om lyd og merkevarebygging på en underholdende, morsom og innsiktsfull måte.

Klikk her for å høre på radiokanalen Radio Reklame

Dette kunne man fylle ørene (og hjernen) med

Husker du?
Et bittelite radioprogram om gamle radioreklamer som du kanskje husker. Noen av de flinkeste kreatørene i Norge er med i studio for å snakke om sin egenlagde favorittradioreklame sammen med programleder Eskil fra radiobyrået Både Og.

Bli hørt!
Radioprogram og podkast der vi møter ulike mennesker i og utenfor mediebransjen. De deler og forteller hvorfor lyd er viktig i mediemiksen, og hvordan vi som forbrukere forholder oss til det. Gjestene er blant annet kreatører, markedsførere, byrå, beslutningstagere og flere.

Reklamediskusjon
Radioprogrammet hvor Victoria Bartli (Kreativt forum), Håvard Bakken (ANFO) og komiker Marius Thorkildsen diskuterer og vurderer reklamespotter.

Topp 3 med Morgenklubben
Den berømte topplisten fra Morgenklubben med Loven & Co har naturligvis også fått egne innslaget tilpasset radiokanalen Radio Reklame.

Resultater

Ved å kommunisere og annonsere i relavante bransjemedier i tillegg til å lansere Radio Reklame, fikk kampanjen oppmerksomhet fra første sekund. Resultatene lot ikke vente på seg og Bauer Media opplevde:

  • Tusenvis av lyttere
  • Rekordantall besøk på nettsidene sine
  • Gjennomsnitt lyttetid på over 10 minutter.
  • Radio økte reklamesalget med +21,2%, i en tid hvor reklamesalget for hele bransjen gikk ned -2,9%
    Kilde: Mediebarometeret til Mediebyråforeningen.

Dette er trolig den beste- og merkeligste ideen vi noen gang har hatt, men jeg lover at du kommer til å lære noe nytt, bli inspirert og underholdt dersom du prøver kanalen i 10 minutter.

Kristoffer Vangen – Redaktør og CMO, Bauer Media

Andre jobber for: